Hardloper Wim Meems loopt soms meerdere keren per dag

REGIO - Op mijn meest afgematte momenten, kom ik steevast een blij rennende gozer tegen die me meteen al mijn gezonde voornemens doet verliezen. Op 1 januari, ’s ochtends, kwam ik hem ook tegen. Het bleek Wim Meems te zijn, enthousiast rennend naar de nieuwjaarsduik in Pekela. Hij riep me z’n telefoonnummer toe terwijl ik amechtig probeerde een stukje met hem mee te rennen. Dat ging jammerlijk mis, maar afgelopen week heb ik hem toch kunnen ondervragen, gewoon rustig aan z’n eigen tafel in Wildervank.

Wim, hoeveel ren je en waarom?

Dat varieert. Als ik train voor een wedstrijd ren ik iedere dag, soms 2 keer. Zonder doelwedstrijd ongeveer 4 keer per week. Ik doe het omdat ik me er supergezond bij voel. Wanneer ik me eens niet zo goed voel, ga ik juist rennen. Ik knap er altijd weer van op.

Welke wedstrijden?

Ik heb al zo’n 25 keer aan de run van Winschoten meegedaan. Afgelopen jaar heb ik de estafette, van 10 keer 10 kilometer, alleen gelopen. 100 Kilometer? Dat is toch niet gezond? Nou, je merkt de volgende dag wel dat er schade aan de spieren is, maar dan doe ik een poosje rustig aan.

Wat doe je dan, als je rustig aan doet? Vissen? Denksport?

Nee, dan ren ik rustiger. Ongeveer 10 km per uur.

Wanneer ben je ermee begonnen?

Op mijn 19de werd ik uitgedaagd door een hardlopende vriend. Het eerste loopje heb ik op basketbalschoenen en karakter uitgelopen. Daarna ben ik doorgegaan en niet meer opgehouden. Tot mijn 30ste heb ik veel aan wedstrijden meegedaan en toen dat geen ontwikkeling qua snelheid meer opleverde, ben ik aan marathons begonnen. Ik heb onder andere de marathons van Berlijn, Amsterdam en New York gelopen.

Heb je wel eens een grote prijs gewonnen?

Ja, ik heb in 2012 de marathon van Oss gewonnen. Dat was een vrij spontane actie, ik was daar toevallig op visite. De prijzen in de rennerij zijn trouwens niet overdadig. Doorgaans win je een beker, bloemen en een envelopje met maximaal 100 euro.

Heb je een sponsor? En een trainer?

Ja, Henk Loots is al vanaf het begin mijn trainer. Hij is een gedreven trainer met een no-nonsense mentaliteit en dat werkt heel fijn. Mijn sportkleding en schoenen worden gesponsord door EM-sporting.

Heb je vaste routes?

Ja, toen ik trainde voor de run van 100 km rende ik 8 keer per dag hetzelfde rondje van 5 km. Mensen langs die route begonnen naar me te zwaaien en aanmoedigingen te roepen. Ik kan daar enorm van genieten. Ik word ook regelmatig herkend, in de supermarkt bijvoorbeeld. Mensen maken dan opmerkingen als :’Ik zie dat je ook langzaam kunt lopen’.

Wat is je volgende doel?

De ‘Berenloop’ op Terschelling. Dat is een marathon die gedeeltelijk over het strand gaat. Mul zand loopt lastig dus ik zorg dat ik vooraan loop, dan is het zand minder omgeploegd. Een uur voor de start van een marathon zonder ik me altijd af met muziek. Mijn bloed begint vooral te pompen van een nummer van Iron Maiden, fear of the dark. Als ik dat nummer hoor, krijg ik enorme zin om te rennen. Ook als ik niet aan de start sta.

Doe je nog meer extreme sporten?

Jawel. Ik heb bergen beklommen, onder andere de Kilimanjaro. Ik ga ook ieder jaar een weekje wandelen en overnachten in Europese gebergtes. Ik hou van kou en van uitdagingen. Lekker slapen in een zelfgemaakt hol in de sneeuw. Ik ben bedrijfsleider van de Kampeerhal in Roden en weet zodoende wel wat goede en comfortabele kampeerartikelen zijn. Ik vind het een uitdaging om het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken onder lastige omstandigheden. Op zo’n moment, na een zware tocht, kan ik zelfs genieten van opgewarmde smac. Iets wat ik onder normale omstandigheden niet wil eten.

Zit je dan ook met een stokje te draaien tot je een vonkje hebt?

Gelukkig heb ik een zogenaamde fire-steel. Daarmee maak je vrij eenvoudig een vonk. Een aansteker is natuurlijk geen uitdaging.

Heb je tips voor beginnende lopers?

Ja, meerdere zelfs. Ik begeleid zelf een enthousiast groepje beginners en de resultaten zijn nu, na een paar weken, al bemoedigend. We hanteren een schema voor beginners en iedereen die dat schema volgt, kan over 10 weken een half uur rennen. Dat is genoeg om eind juni mee te doen aan ons ‘buurtloopje’ de Woellustrun, een laagdrempelige run van 2,5 km die ik mede mag organiseren. Het is belangrijk dat je goed naar de signalen van je lichaam luistert. Bij pijn, meteen stoppen. En misschien wel het allerbelangrijkst: goede schoenen. Veel mensen zetten hun voeten iets op de buiten,- of binnenkant. Goede schoenen corrigeren dat en bij een goede sportwinkel kun je dat laten onderzoeken. Als je schoenen draagt die niet corrigeren of zelfs de scheefte van je voet versterken, krijg je geheid blessures.

Tekst: Annemiek Broekema-Wiechers