Netwerken, borrelen en lachen tijdens Eindejaarsbijeenkomst

De Veendammer Ondernemers Compagnie (VOC) is een ondernemersvereniging met ca. 150 leden uit zeer uiteenlopende branches. Regelmatig worden bijeenkomsten in de regio georganiseerd op verschillende locaties. Afgelopen vrijdag hebben ongeveer 130 ondernemers de Eindejaarsbijeenkomst in Brouwhotel Parkzicht bijgewoond. De gasten werden verwelkomd met lekkere muziek door de Biggle Baggle big band uit Assen. De bijeenkomst vindt jaarlijks wisselend plaats in Parkzicht en vanBeresteyn.

Presentator Marcel Nieuwenweg opende de bijeenkomst. Aan tafel werd in een interview met wethouder Henk-Jan Schmaal teruggeblikt op economische activiteiten in 2018, en vooruitgeblikt op het komende jaar. De ontwikkelingen van het Leer- en Sportpark kwam aan de orde. En zo ook het laatste nieuws over de vorming van de coalitie in de gemeente Het Hogeland onder Schmaal zijn formateurschap. Marcel Nieuwenhuis sneed ook het naar Veendam halen van een zonnepanelenfabriek Innolane uit Noord-Brabant aan.

Journalist-schrijver en columnist Herman Sandman bracht bij menigeen lachtranen teweeg met zijn komische voordracht waarin een diepere boodschap om over na te denken.

Bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente Veendam Nina Hateboer organiseerde de Eindejaarsbijeenkomst voor de allereerste keer.

Themaspreker was dit jaar Jochem Klijn. Sinds 2007 geeft hij lezingen, trainingen en seminars aan ondernemers. In 2007 verscheen van zijn hand het boek Netwerken op karakter, dat in 2015 een herdruk beleefde. In het boek wordt een heel andere manier van netwerken gepresenteerd dan de ‘koude acquisitie’.

Bij het oude netwerken worden zoveel mogelijk handen geschud en kaartjes uitgewisseld. Zonder het eigen zakelijk belang uit het oog te hoeven verliezen kan er ook naar de ander worden gekeken. Netwerken heeft immers alles te maken met menselijke relaties. Het onmiddellijke op een onpersoonlijk manier zaken willen doen, is eigenlijk de grootste fout die gemaakt kan worden. Het kennismaken en elkaars interesses leren kennen is belangrijker, om uiteindelijk vertrouwd met elkaar te raken.

„Netwerken is een kwestie van zaaien en oogsten en niet van zo snel mogelijk voordeel behalen. Op deze manier wordt het meest optimale uit de netwerker gehaald, en een maximaal rendement uit de contacten”, aldus de schrijver van het boek. Het draait bij netwerken om het bouwen en het onderhouden van een duurzame lange termijnrelatie, en niet direct om verkopen.

„Het is een nieuwe manier van netwerken. Je komt niet plompverloren binnen waarbij niemand je kent”, aldus Nina Hateboer. „Toen ik 30 jaar geleden begon was het allemaal ‘koude acquisitie’. Dat is nu niet meer van deze tijd. De contacten zijn veel persoonlijker. Als we in Veendam beginnen om elkaar iets te gunnen, kun je als ondernemer verder uitbreiden naar buiten. Het is prettiger dan koude acquisitie, dat eerder heel gewoon was. Dit is een fijnere manier”. Na afloop was er tijd voor een netwerkborrel.