Onderwijscoaching bij RéZonence van start

VEENDAM Patricia Dijk - Grech is afgelopen maand gestart met haar bedrijf RéZonence. Hiermee biedt ze onderwijscoaching aan jongeren in de middelbare schoolleeftijd uit Veendam en omgeving.

Patricia heeft 20 jaar als docent Frans gewerkt. Onlangs besloot ze haar baan op de Winkler Prins vaarwel te zeggen en te starten met RéZonence. „Na zoveel jaren in het onderwijs zie je bij sommige leerlingen dezelfde patronen terugkomen. Jongens en meisjes die bijvoorbeeld op het vwo zitten maar op een gegeven moment afstromen omdat het escaleert. Leerlingen van wie je als docent weet ‘die kan het gewoon. Ze kunnen het niveau aan maar waarom gaat het mis?’ Dit triggert mij enorm.”

Al zo’n tien jaar geleden behaalde Patricia haar master Master SEN, specialist gedrag. De coronatijd gaf haar het zetje dat ze nodig had om de knoop door te hakken en zich volledig op coaching van jongeren te richten. De ondergrond van gedrag interesseert me enorm en als docent kun je dit soort situaties niet zomaar oplossen. “En daar wil ik graag wat aan doen”, legt Patricia uit.

Leerlingen kunnen bij RéZonence terecht voor een coachingstraject. Niet alleen storend gedrag kan een aanleiding zijn om dit traject aan te gaan. Ook leerlingen die moeite hebben om naar school te gaan, of gepest worden kunnen bij Patricia terecht.

„We gaan werken aan het welzijn van de leerling. We kijken waar iemands kwaliteiten liggen en voor de jongere moeten we helder krijgen wat hij of zij graag wil. De jongere moet in zijn kracht worden gezet. Mijn missie is om deze jongens en meiden te laten opbloeien. En bij storend gedrag gaan we kijken waar dat precies vandaan komt en wat de belemmerende factoren zijn.”

In haar praktijk gebruikt Patricia NLP technieken en systemisch werken. „Samen met mijn onderwijservaring vormt dit de basis van het coachingstraject. Ik ben zeer zeker geen therapeut maar ik help de jongere te ontdekken wat er in hem- of haarzelf zit. Dat halen we naar boven. Daarnaast help ik de leerling om over angsten heen te groeien en zich veilig te voelen waardoor ze weer kunnen leren op hun eigen niveau.”

De leerlingen kunnen via hun ouders en eventueel via de school worden aangemeld. Ook kunnen groepen van meerdere leerlingen gezamenlijk een traject bij RéZonence volgen. „Stel dat er in een klas een groot aantal afstromers is ontstaan, kunnen wij kijken hoe dat kan. Groepsgewijs gaan we dat dan behandelen. En als iedereen zich veilig voelt, ontstaan er vaak heel mooie dingen.”

Voor meer info of aanmelding: www.rezonence.nl