Dance4Life deelt 20.000 gratis condooms uit aan jongeren. 'We willen seks en seksualiteit uit de taboesfeer halen'

Dance4Life gaat 20.000 condooms van seksspeeltjesgigant EasyToys uitdelen aan jonge mensen tussen de 18 en 30 jaar.

,,Met de actie willen wij taboes rondom seks en seksualiteit doorbreken en jongvolwassenen inspireren gezonde relaties op te bouwen. En wanneer ze eraan toe zijn, te laten genieten van veilige seks”, zegt Dance4Life-woordvoerder Lisanne Mom.

Uit het onderzoek ‘Seks onder je 25e‘ van kenniscentrum Rutgers blijkt dat het aantal jongeren dat met ouders of vrienden praat over seksualiteit in de afgelopen jaren is afgenomen. Een meerderheid van de jongeren zegt weinig informatie te krijgen over seksuele grensoverschrijding, seksuele diversiteit, seksueel plezier en seks in de media.

‘We gaan geen condooms uitdelen bij scholen of sportverenigingen’

Naast de condooms stopt de erotiekwebshop ook nog eens 50.000 euro aan sponsorgeld in de campagne.

Hoe de campagne vorm krijgt, moet volgens Mom de komende tijd nog blijken. ,,Vanwege corona hebben we nog geen startdatum gepland. Vooralsnog gaat het om een online campagne, waarbij we jongeren via social media en diverse onderzoeksgroepen benaderen voor de actie. Nee, we gaan geen condooms uitdelen bij scholen, stations of sporverenigingen.”

Shirtsponsoring FC Emmen was één van de aanleidingen

Eén van de aanleidingen voor de campagne was het shirtsponsorschap van EasyToys bij FC Emmen. ,,Daaruit bleek dat het toch wel een spannend onderwerp is. We hebben gemerkt dat er heel veel over gepraat werd, ook vanwege de aanvankelijke weerstand bij de KNVB.”

Twee maanden terug bleek dat de erotiekwebshop in ieder geval tot de zomer van 2022 op de shirts van FC Emmen blijft staan. EasyToys is onderdeel van EDC Retail uit Veendam, vorig jaar goed voor een omzet van 65 miljoen euro.

‘Maak de leuke kanten van seks bespeekbaar’

Het erotiekbedrijf heeft al educatieve video’s en blogs op zijn website geplaatst, terwijl jongeren anoniem vragen kunnen stellen aan een seksuoloog.

EasyToys-directeur Eric Idema benadrukt dat met de actie niet seksspeeltjes actief worden gepromoot aan pubers. De doelgroep van de actie is vanaf 18 jaar. ,,Maar het bespreekbaar maken van de leuke kanten van seks en jongeren stimuleren om er open en eerlijk over te praten, is nog hard nodig”, zegt EasyToys-directeur Eric Idema.