Gebak voor het goede werk

VEENDAM Het nieuwe jaar begon voor de schooljeugd opnieuw vanuit huis. Scholen zijn dicht en meesters en juffen houden telefonisch en digitaal contact met hun leerlingen. Een hele organisatie voor het onderwijzend personeel. Het leverde het onderwijsteam van Specialistisch Kindcentrum Westerwinde in Veendam een doos vol heerlijk gebak op.

„Ja een van onze medewerkers stond bij de bakkerij en raakte aan de praat met de bakker. Ze vertelde wat er allemaal bij kwam kijken zo vlak na de kerstvakantie en prompt kreeg ze twee dozen gebak cadeau. Een mooi gebaar voor ons werk”, zo vertelt Jenny Martijn teamleider van de afdeling speciaal basisonderwijs op de Wim Monnereau-school. De school kent naast deze afdeling ook so, oftewel het speciaal onderwijs genaamd de Margaretha Hardenbergschool. Beide afdelingen werken nauw samen en vormen samen met nog 2 zorgpartners (Cosis en Stichting Elker/Renn4) het Specialistisch Kindcentrum 'Westerwinde' in Veendam, goed voor 245 leerlingen.

Naast het opzetten van online lesgeven heeft het Kindcentrum ook nog eens te maken met een vrij grote groep leerlingen die wel naar school komt. Wekelijks zijn dat er toch ruim 60 leerlingen. Zo is er een deel van de leerlingen op school omdat hun ouders een cruciaal beroep uitoefenen of omdat het simpelweg thuis anders niet goed gaat. „Wat we zien is dat ouders nu ook veel sneller aan de bel hebben getrokken dan tijdens de eerste lockdown”, legt Jenny uit. „Ouders weten nu heel goed wat er op ze afkomt. Dat kan heel praktisch zijn, dus enerzijds de Wifi in huis werkt niet goed genoeg tot aan het hebben van meerdere kinderen thuis wat simpelweg het thuis-leren onmogelijk maakt of dat het kind moeilijk tot werken komt ”, vult Jacqueline aan. We hebben dan ook al 70 chromebooks uitgeleend, zodat leerlingen thuis ook goed mee kunnen doen.

Een van de ouders die als eerste aan de bel trok, is Jolanda Rozema. Haar 7-jarige zoon Ryan zit een gedeelte van de week op school en thuis. „Ik werk in de zorg en Ryan is een jongen die ik niet zomaar bij iedereen kan brengen, ondanks mijn goede netwerk. School biedt de mogelijkheid dus daar maken we dankbaar gebruik van. Wel mist Ryan het gewone schoolse leven. Hij vindt het mooi om op school te zijn, maar mist het ‘normale’. Het is veel schakelen voor hem en de ene dag gaat beter dan de andere, maar ik vind het geweldig dat het allemaal zo kan.”

Niet alleen heeft het onderwijsteam veel geleerd over digitale mogelijkheden, ook het maken van werkbare roosters vergt de nodige inspanning. „We hebben hier kinderen over de vloer, of ze zijn thuis, personeel dat online les moet geven hier vanuit school of werkt vanuit huis. De meeste leerkrachten geven geen les aan de hele klas tegelijk, dus het is continu kijken wie heeft welke online les wanneer. Daarnaast is er al een enorm lerarentekort waardoor alles en iedereen ook vanuit de vervangingspoule is ingezet. Er zijn altijd wel collega's afwezig (vanwege corona testen meestal). Onderwijsassistenten geven momenteel ook les in de noodopvang en dat gaat hartstikke goed”, legt Jenny uit. Tussen de lessen door krijgen de kinderen in de noodopvang ook ontspannende en beweegactiviteiten aangeboden. Spelagoog Erna Haan, ook al jaren werkzaam op de school verzorgt individuele of klassikale bezigheden. „Daar is echt een enorme behoefte aan. We zijn door het winterweer al veel meer binnen dan tijdens de eerste lockdown. Afgelopen week heb ik een opdracht vrij schilderen gedaan met de kinderen. Dat vonden ze echt fantastisch. Ook zet ik leuke thuistips in het ouderportaal om ook de ouders hierin te helpen.”

Jenny is ontzettend trots op het personeel, de leerlingen en ook de ouders. „We zetten met elkaar de schouders eronder en doen het samen. Het is echt een hele organisatie maar we zijn met zijn allen positief ingesteld tbv onze leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s).”

Jessica Bosma - Koning