Steeds meer baasjes kunnen niet aan voldoende voedsel voor hun huisdier komen. Dierenvoedselbanken in Groningen ziet aantal cliënten hard stijgen

Dierenvoedselbanken in Groningen zien het aantal cliënten in crisistijd fors stijgen. Waarbij het soms niet meevalt aan voldoende voedsel te komen.

Bij de jonge Stichting Dierenvoedselbank DAL, actief in de nieuw te vormen gemeente Eemsdelta, is de groei zelfs explosief. ,,We zijn begin van dit jaar van start gegaan en hadden in maart 19 huishoudens als cliënt’’, zegt voorzitter Ellen Schrik. ,,Nu hebben we 47 cliënten. En nog steeds krijgen we nieuwe meldingen.’’

De coronacrisis is er volgens Schrik vaak de oorzaak van dat mensen met huisdieren aankloppen bij de dierenvoedselbank. ,,Ze zijn in financiële problemen gekomen en en kunnen minder gemakkelijk dierenvoeding kopen. Van ons krijgen ze op regelmatige tijden een pakket met voedsel voor hun dieren.’’

Dierenarts

Het valt volgens de voorzitter niet altijd mee voldoende voedsel te vinden. ,,Maar het lukt ons onze opslagkamer, waar Maureen de Boer-Meyer mede zorg voor draagt, goed gevuld te houden. De Stichting Bikers for Animals helpt ons. Net als de Stichting De Gouden Poot in Vlagtwedde. En we zoeken steeds nieuwe donateurs. Ook omdat we steeds meer geld kwijt zijn aan het helpen van cliënten die met hun dier naar de dierenarts moeten. Zulke hulp bieden we ook.’’

De Gouden Poot is de grootste voedselbank in de provincie en ook actief in Drenthe en Friesland. ,,We hadden in maart 220 cliënten en nu 270’’, zegt woordvoerster Hilda Knegt. ,,De meldingen blijven binnenkomen. In het afgelopen weekeinde al weer 7.’’

De Gouden Poot geeft elke 2 maanden pakketten uit. ,,We krijgen het voedsel op verschillende manieren, vooral van de landelijke Stichting Dierenlot en hebben trouwe donateurs. Zo kunnen we onze cliënten ook nu blijven helpen.’’

De landelijk opererende Dierenvoedselbank Wie vult mijn Bak, die een vestiging in Sappemeer heeft, slaagt daar ook in maar geeft wel minder gevulde pakketten. ,,Omdat we minder krijgen van winkels’’, zegt directeur Astrid Prins. ,,Die zaken hebben het ook moeilijk en kunnen minder geven.’’

En dat juist in een tijd waarin ook bij Wie vult mijn Bak meer armlastige huisdierbezitters aankloppen. De locatie Sappemeer heeft bijna 50 cliënten terwijl het aantal eerder dit jaar onder de 40 lag. ,,We hebben 11 vestigingen en gemiddeld hebben we een stijging van zo’n 30 procent gehad.’’