Na acht jaar soebatten en nachtelijke onderhandelen, komt er een einde aan 150 jaar over het onbewaakte spoor naar huis

De familie Franssen en ProRail hebben ter elfder ure een overeenkomst bereikt over het weghalen van de onbewaakte spoorwegovergang langs de Parallelweg in Hoogezand. Vrijdagmorgen om half twee werden de handtekeningen gezet.

Voor de kleinkinderen van Bert Franssen is het een mooi avontuur in de herfstvakantie: het weghalen van de onbewaakte spoorwegovergang voor opa’s huis aan de Parallelweg in Hoogezand.

Niet zonder slag of stoot

Zoals elk avontuur ging dat niet zonder slag of stoot. Donderdagmiddag werd het spannend toen de overweg door de familie Franssen werd geblokkeerd met drie voertuigen en een paardentrailer.

Dat gebeurde nadat de alternatieve ontsluitingsweg naar hun huis nog niet klaar was en ProRail vrijdag toch de enige toegangsweg naar hun perceel dreigde te ontmantelen. De familie Franssen ontkent niet het belang van het weghalen van de onbewaakte overweg, maar wil fatsoenlijk gecompenseerd worden.

Recht van overpad

Aan het eind van de middag gingen de partijen, Franssen en ProRail, om tafel. ,,Om half twee ‘s nachts zijn de handtekeningen gezet’’, zegt Bert Franssen. ,,Wij hebben tenslotte al 150 jaar het recht van overpad, dat is iets anders dan het een toegangsweg noemen, zoals ProRail doet.’’

Over de uitkomst van de overeenkomst hult hij zich in stilzwijgen. Het huis van Franssen wordt nu ontsloten vanaf de achterkant, vanaf de Brahmslaan in Hoogezand. Volgens Franssen kost het 70.000 euro om de weg aan te laten sluiten op het erf, de hele tuin moet er tenslotte voor op de kop. ProRail bood in eerste instantie 15.000 euro.

Afgraven van het talud

Vrijdagmorgen om 07.00 uur stonden voertuigen en paardentrailer weer op het erf en begon ProRail met zwaar materieel met het verwijderen van de onbewaakte overweg. De hekken werden weggehaald, de andreaskruisen en ook een paar struiken moesten eraan geloven, voordat kon worden begonnen met het afgraven van het talud.

ProRail werkt deze week met man en macht dag en nacht door om op meerdere plaatsen op het traject tussen Groningen en Winschoten aanpassingen te doen. Vanaf december gaan er extra sneltreinen rijden op dit traject. Station Sappemeer-Oost wordt dan gesloten. De gemeente Midden-Groningen zint op alternatieve vormen van vervoer.

Een nieuw postadres

De familie Franssen slaat het werk, bekers koffie in de hand, met gemengde gevoelens gade. Bert Franssen kent de geschiedenis van zijn woonplek, waar zijn opa en vader een kwekerij hadden, op zijn duimpje. Dat het tot 1965 duurde voordat er stromend water in huis was.

Dat de familiewoning nu niet meer vanaf de Parallelweg, maar vanaf de Brahmslaan wordt ontsloten, betekent ook dat de familie Franssen een nieuw postadres krijgt.

Midden-Groningen telt nu nog twee onbewaakte spoorwegovergangen ter hoogte van Sappemeer, die van Olthof en Edzes.