Servicepunt busstation Veendam wordt kiosk (waar vrijwel meteen wordt ingebroken)

Het voormalige Q-buzz servicepunt op het busstation in de Jonkerloods in Veendam is heropend als kiosk. Het Consumentenplatform Openbaar vervoer is tevreden.

Op 15 december vorig jaar sloot Q-buzz het servicepunt op het busstation in de Jonkerloods in Veendam. Een dag later lag de loods, een beruchte hangplek voor jongeren, bezaaid met glas en was de oplaadautomaat voor ov-chipkaarten met vuurwerk bewerkt.

Het kantoor is dicht en en blijft dicht

Volgens Q-buzz is het servicepunt op het station geschrapt op initiatief van het OV-bureau Groningen Drenthe. Alleen op de stations Assen, Groningen en Emmen heeft Q-buzz nog servicepunten. In Veendam is wel een nieuwe laadpaal geplaatst.

Wethouder Bert Wierenga van Veendam zei december vorig jaar nog dat niemand brood zag in de voorziening. ,,Het kantoor is dicht en blijft ook dicht, dat heeft de gemeente van het OV-bureau te horen gekregen.’’

Heropend als kiosk

Consumentenplatform Openbaar vervoer drong meteen aan op heropening.

Dat gebeurde eind vorige maand. Als kiosk, gerund door een particulier ondernemer. Reizigers kunnen er onder het genot van een kop koffie en een gehaktbal wachten op hun aansluiting.

In de nacht van woensdag op donderdag is daar ingebroken en zouden een televisie en een paar ijsjes zijn gestolen. Er zijn lichte bloedsporen gevonden. Vermoed wordt dat de dader bij het inslagen van een ruitje gewond is geraakt en zijn sporen met schoonmaakmiddel heeft geprobeerd te wissen. De politie kan dit niet bevestigen.

Een belangrijke voorziening op een druk overstappunt

Het Consumentenplatform Openbaar vervoer zegt blij te zijn met de komst van de kiosk.

,,Gelet op het feit dat er in de toekomst alleen maar meerdere bus- en treinverbindingen komen, is deze kiosk een belangrijke voorziening op dit drukke overstappunt’’, zegt Sjak Rijploeg, voorzitter van het Consumentenplatform.

Consumentenplatform op wenken bediend

Hij zegt dat er dringend behoefte is aan een plek waar reizigers kunnen wachten op een overstap, eventueel reisinformatie kunnen krijgen en het laden van vervoersbewijzen weer mogelijk wordt. Met uitzondering van de reisinformatie wordt het Consumentenplatform op zijn wenken bediend.

Rijploeg meent dat het ‘grote toegevoegde waarde zou hebben’ als de gemeente vergunning verleent om de kiosk ook op zaterdag te kunnen openen. ,,Meer faciliteiten maken van de Jonkerloods een plek waar mensen elkaar veilig kunnen ontmoeten om hun reis voort te zetten of te beginnen.’’