Tips om meer klanten te krijgen

Aangeboden door: dbf.nl

Meer klanten krijgen is waarschijnlijk een doel van zo goed als elke organisatie. Klanten zijn namelijk essentieel voor ons bestaansrecht en zonder klanten kunnen we niet groeien. Bedrijven zetten verschillende strategieën in om zichzelf zichtbaar te maken bij de doelgroep en om te communiceren met hen. Maar hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat je nieuwe klanten krijgt?

Ga na wat je doelgroep is

Een belangrijke stap in het werven van meer klanten is dat je deze doelgroep goed in kaart brengt. Veel organisaties willen zo veel mogelijk mensen benaderen met hun boodschap, maar het gaat er juist om dat je de juiste mensen aanspreekt. Als jouw organisatie niet relevant is voor een groep personen, heeft het ook zeker geen zin om ze aan te spreken. Je bereikt veel meer door een specifieke groep te benaderen, die wel open staan voor jouw product of dienst. Om erachter te komen wie je doelgroep is, kun je onderzoeken wie je bestaande klanten zijn of doe onderzoek naar waar jouw klant te vinden is. Hiernaast is het belangrijk om veel naar conferenties, seminars, beurzen en netwerkbijeenkomsten te gaan. Hier kom je al snel potentiële klanten tegen.

Klanten binden

Of het nu gaat om het behouden van bestaande klanten of het aantrekken van nieuwe klanten, het is erg belangrijk dat je klanten bindt aan de organisatie, zodat ze ook blijven. Hiervoor kun je een loyalty programma opzetten. Hiermee beloon je als het ware een klant voor een aankoop of afname van een dienst en zorg je ervoor dat ze terug blijven komen. Een bijkomend voordeel is dat als je huidige klanten tevreden zijn, ze over jouw organisatie gaan praten in hun eigen netwerk, waardoor je klantenbestand dus alleen maar meer kan groeien.

Goede strategie

Hier kun je niet omheen: een goede strategie is voor elke organisatie essentieel. Dit houdt in dat je als organisatie bedenkt wie je bent en waarvoor je bekend wilt staan in de markt. Zo kun je je onderscheiden van de concurrenten en laat je zien waarom jij relevant bent voor de doelgroep. Als je hulp nodig hebt bij het bedenken van goede doelstellingen en het behalen van de doelstellingen, kun je hulp inschakelen van een bureau voor strategie en beleidsadvies. Zij kijken mee met jouw situatie en helpen jou bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Hierbij worden diverse middelen ingezet, waaronder online marketing om beter zichtbaar te zijn bij de doelgroep.