De nieuwe fabriek voor vrachtwagens op waterstof van Holthausen en Hyzon Motors moet 'ergens' in de provincie Groningen komen

De nieuwe fabriek van Holthausen en Hyzon Motors moet ‘ergens in de provincie Groningen komen’, zegt Carl Holthausen. ,,De stad Groningen? zeg het maar.’’

Dat de gemeente Groningen een goede kanshebber is om de fabriek binnen te halen, heeft vooral te maken met het voortraject.

Na besprekingen die al eerder waren begonnen, drukten Holthausen en Hyzon elkaar in feburari in Japan de hand: ze zouden samen aan de slag gaan met een fabriek voor waterstoftrucks bouwen.

Belangrijke rol voor wethouder De Rook

In Japan was Holthausen samen met onder meer de gemeente Groningen op handelsmissie, vertelt Carl Holthausen. De stad is een belangrijke klant van het bedrijf. In Japan speelde wethouder Paul de Rook een belangrijke rol in de gesprekken met Hyzon. ,,We hebben ons daar dusdanig kunnen presenteren dat we er iets heel moois uit hebben kunnen slepen.’’

Onderhandelingen vergden meer dan een jaar

Na Japan is er nog maanden verder gesproken en onderhandeld over de fabriek. Dit weekeinde kon er definitief een klap op worden gegeven, de financiering voor het project is rond. ,,In Japan schudden we elkaar definitief de hand, maar dan begint de ellende van het onderhandelen pas. Alles bij elkaar zijn we er meer dan een jaar mee bezig geweest’’, zegt een blije Holthausen.

De eerstvolgende stap is, zegt Holthausen, het bestellen van de machines. De fabriek biedt in eerste instanties werkgelegenheid aan 100 mensen, een aantal dat flink kan oplopen.