Brandbrief over zwaar verkeer en verkeershufters in Wildervank

Wildervanker Henk Robben maakt zich druk over de verkeersoverlast en leefbaarheid in zijn dorp. De oud-politieman schreef deze week een ‘brandbrief’ aan het gemeentebestuur van Veendam.

,,Het wordt tijd dat er iets gebeurt’’, zegt Robben. Hij doelt vooral op aanpak van de kruising bij de zogeheten gele brug en winkelcentrum: C.W. Lubbersstraat, Poststraat, Nijverheidsstraat, Apollolaan en in het verlengde daarvan de Woortmanslaan.

,,Er wordt door verkeershufters knetterhard gereden, en niet alleen ’s avonds. Er is te veel vrachtverkeer, zwaarder en breder geworden landbouwverkeer, sluipverkeer. Het verkeersaanbod is de laatste jaren behoorlijk toegenomen.’’

3600 autobussen

Robben is in Wildervank geen onbekende. Hij werkte jaren voor de politie en de brandweer, was bestuurslid van de uitvaartvereniging en is secretaris van het Margaretha Hardenberg Cultuurcentrum. ,,Er rijden alleen al 73 autobussen per dag deze route. Ik heb het bijgehouden. In de afgelopen zeven weken waren dat al 3600 bussen. En die rijden, ook in deze tijd als er bijna geen kip inzit.’’

De oud-agent heeft een rapport opgesteld dat richting gemeente gaat. Al jaren wordt er gesteggeld over het verkeer. De gemeente Veendam wil van de C.W. Lubbersstraat een 30-kilomter zone maken en heeft ook plannen voor het kruispunt en omgeving.

Sceptisch

John Roelfsema woont in een zijstraat van de C.W. Lubbersstraat, in de Hardenbergstraat. ,,Ook wij hebben overlast. Lawaai, uitlaatgassen, trillingen. We wonen hier al jaren. We hebben het drukker zien worden. We volgen de politieke discussies. Wat een geld is er al uitgeven. Trillingsmetingen, snelheidsmetingen, metingen naar de kwaliteit van de lucht, uitlaatgassen.’’ Hij is sceptisch. ,,Zou er eindelijk eens iets gebeuren?’’

,,Er zijn haalbare oplossingen’’, zegt Robben. ,,Pak vooral ook het sluipverkeer aan. Vrachtwagens die vanaf de N33 komen en naar de stad moeten, vermijden het drukke Julianaplein. Via de Woortmanslaan gaan ze via de Kielsterachterweg, richting Annen naar de N34 en vervolgens A28. En omgekeerd gebeurt ook. Het vrachtverkeer hoeft hier niet langs, dat kun je omleiden’’, zegt Robben. ,,Als dat weg is, wordt het een stuk rustiger in de woonbuurten.

En haal vooral ook de snelheid uit de weg. Plaats op strategische plekken verkeersdrempels. De sluiproute is een racebaan geworden. En, het moet toch haalbaar en betaalbaar zijn om meer snelheidscontroles houden?’’

Roelfsema: ,,Wildervank is het voeteneind van de gemeente. Dat is eerder gezegd, dat wordt nog altijd zo ervaren. Al jaren wachten we op maatregelen.’’

Loonbedrijf

Groot punt van ergernis zijn ook de landbouwvoertuigen zoals die van loonbedrijf Eric Stevens uit Wildervanksterdallen. Stevens: ,,Neem toch de ontsluitingsweg. Dat klinkt gemakkelijk. Elke kilometer omrijden kost ons veel geld. Een tractor rijdt 1 op 2. De jongens zijn langer onderweg. Dus inderdaad: we nemen de kortste route. We doen rustig aan. We komen niet elke dag door de straat. Wat kunnen we nog meer? Langzamer rijden. Dat is het enige. Meer kan ik niet bedenken.’’

Robben hoopt dat er in de gemeenteraad een uitvoerige discussie komt. Hij doet een klemmend beroep op alle politieke partijen. ,,Begin dit jaar was er een bewonersavond waar alle fracties aanwezig waren en waar het uitvoerig ging over de leefbaarheid in ons dorp. Laat het niet bij een zo’n avond blijven.’’