GroenLinks stelt vragen over 'slechte communicatie ambtenaren Aa en Hunze'

Volgens de fractie van GroenLinks in Aa en Hunze schort het nogal aan de communicatie vanuit het ambtelijke apparaat van de gemeente Aa en Hunze. Burgers zouden niet worden teruggebeld.

Reden voor de partij om vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. GroenLinks krijgt naar eigen zeggen met regelmaat klachten over de slechte communicatie en wil weten of het college op de hoogte is van klachten. ,,Dit speelt trouwens al langere tijd”, vertelt fractievoorzitter Marie-Claire Neesen. Het komt volgens haar voor dat burgers tot wel vijf keer bellen, maar niet verder komen dan de telefoniste.

De partij wil weten of er enig zicht is op de oorzaken en of Aa en Hunze al stappen heeft ondernomen om iets te doen aan het probleem. ,,Er wordt niet gereageerd op telefoontjes of het duurt erg lang voor er een reactie komt, terwijl toegezegd wordt dat er op korte termijn gereageerd zal worden. Dat is storend.”

Onbeantwoorde terugbelverzoeken

Volgens de fractie van GroenLinks gebeurt het met enige regelmaat dat er een terugbelverzoek wordt neergelegd bij de ambtenaren. Maar die blijft dan onbeantwoord. ‘Soms krijgen bellers de suggestie een klacht in te dienen’, staat in de schriftelijke vragen. ,,Blijkbaar wordt een ambtenaar pas wakker bij een ingediende klacht. Het zegt wat ons betreft wel iets over de cultuur binnen het gemeentehuis als dit zo is. Misschien moet daar intern eens goed over worden gesproken”, vertelt Neesen.

Uit de vragen komt naar voren dat het niet alleen om klachten van individuele inwoners van de gemeente gaat, maar juist ook om vertegenwoordigers van organisaties zoals Dorpsbelang.