'Vanaf de N34 snel per fiets de Hondsrug op'

Is de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 tussen Emmen en De Punt slecht voor het landschap? Bij Geopark De Hondsrug willen ze de operatie aangrijpen om het bijzondere landschap beter onder de aandacht te brengen van de weggebruikers.

Maak door middel van borden en aankleding van de weg weggebruikers duidelijk door welk bijzonder landschap ze rijden. Leg bij elke afslag een klein transferium aan, waar mensen vanuit de auto of vanuit de bus op een fiets kunnen stappen om het landschap te verkennen. Dit zijn in grote lijnen de plannen die directeur Cathrien Posthumus van Stichting Geopark De Hondsrug graag wil doorvoeren als de N34 toch op de schop gaat.

Ontsluiten voor toeristen

Deze stichting is opgericht om het Hondsruggebied beter te ontsluiten voor dagjesmensen en toeristen. Posthumus sluit zich niet aan bij de tegenstanders van de omstreden gedeeltelijke verdubbeling.

„Het is aan de politiek om te bepalen of dit kan”, verklaart ze. „Maar als het dan toch gebeurt, willen we de gelegenheid aangrijpen om meer mensen te laten kennismaken met het landschap.”

Ontstaan in de ijstijd

Het landschap van de Hondsrug is uniek en ontstaan in de ijstijd. De ruggen en dalen die toen zijn gevormd, zijn nog altijd te zien. Ook tal van meertjes en de Drentsche Aa zijn toen ontstaan. Het gebied kreeg eind 2015 een internationale status en mag zich sindsdien zich Unesco Geopark noemen. De stichting heeft zich sindsdien onder meer ingezet om meer thematische speurtochten uit te zetten en wandelroutes langs horecagelegenheden.

Uitgerekend door dit gebied loopt N34. De provincie heeft plannen om die gedeeltelijk te verdubbelen. Tegenstanders hopen dat een milieu-effectrapportage (mer) uitwijst dat de verdubbeling er niet kan komen, maar Posthumus kiest dus een andere positie. Ze wil de reconstructie aangrijpen om het gebied beter onder de aandacht te brengen.

„Een begin is al dat de N34 Hunebedhighway heet”, zegt ze. „Daar willen we op voortborduren. Richt de weg zo in dat je meer van het gebied meekrijgt. Natuurlijk kun je op borden aan de weg zelf niet zo heel veel informatie kwijt, want dan raken de bestuurders afgeleid, maar bij de transferia kun je al meer vertellen met borden en dergelijke.”

Elektronisch kan het allemaal heel makkelijk

Wie met de bus komt, kan dan uitstappen, een fiets huren en bij een halte een aantal kilometers verderop weer op de bus stappen. Zoals de ervaringen met de OV-fiets bij de NS uitwijzen, maken elektronische voorzieningen het tegenwoordig heel gemakkelijk om dit handig te regelen, eventueel zelfs bij onbemande verhuurplekken.

De N34 moet zo meer worden dan alleen een doorgaande route tussen Groningen en Emmen. Posthumus hoopt de weg te kunnen integreren in het toeristische beeld. „Natuurlijk zal lang niet iedereen uit de auto stappen om het landschap te verkennen. Maar je kunt de weg wel zo inrichten, dat ook de snelle automobilist zich beter bewust wordt van het bijzondere gebied waar hij door heen rijdt.”