Loket op busstation Veendam gaat dicht, reizigers maken zich zorgen

Het Qbuzz servicepunt op het busstation in de Jonkerloods in Veendam gaat dicht. Veendammers maken zich zorgen, want het is meer dan een loket voor reizigersinformatie.

Vijf dagen in de week is het loket open. Mensen kunnen er terecht voor reisinformatie, er is een oplaadpunt voor de ov-chipkaart. En er wordt ook informatie over de treindiensten verstrekt.

Sociale veiligheid

Het servicepunt is zo veel meer, benadrukt Jan Stam (73) uit Veendam. Er is een zitje, mensen komen er een praatje maken. Op een kookplaat binnen staat een pan met gehaktballen. Een man laadt zijn chipkaart op. Buiten op het zitje nemen twee dames plaats. Ze wachten op de bus naar Winschoten.

,,Wat nog veel belangrijker is: het gaat om sociale veiligheid’’, zegt Stam. ,,Als het loket open is, weet je dat er mensen zijn, dat er toezicht is. Ook al is het maar tot vijf uur ‘s middags. Dat is straks weg.’’ Het servicepunt sluit vanaf 15 december.

Het grote overkapte busstation is een verzamelplek voor hangjeugd. Er wordt gedeald, er worden regelmatig vernielingen gepleegd. Er is harde muziek. Onlangs nog werd het openbaar toilet onder geklad. Mensen voelen zich na sluitingstijd van het servicepunt niet op hun gemak. Stam: ,,Ik vind het daarom ook onbegrijpelijk dat het loket dicht moet.’’

Die mening is ook Bianca Scholtens toegedaan. Zij is een van de vaste krachten die achter de balie zit. ,,Bijna iedereen die we spreken vindt het jammer dat we dicht moeten. We zijn de ogen en oren van het station. We zien het als ouderen moeilijkheden hebben met hun kaart. We helpen als er iemand valt. We zien vaak als eersten als er weer iets is gebeurd op het station. We signaleren van alles en moeten te vaak als politieagent optreden.’’

Geen geld

Manager Gert Veringa van het OV-Bureau. ,,Daar is het loket natuurlijk niet voor bedoeld. Het klinkt misschien heel flauw wat ik nu ga zeggen. Maar we zijn er alleen voor het openbaar vervoer.’’

Dat het servicepunt dicht gaat mag dan voor veel mensen een verrassing zijn, Veringa geeft aan dat het twee jaar geleden al is aangekondigd. ,,Toen hadden we het al in het bestek opgenomen. Het kan gewoon niet uit. Er komen te weinig mensen. De behoefte aan reisinformatie is veranderd. Steeds meer mensen zoeken het zelf wel op achter de computer.’’

Wat er met het loket gebeurt? Veringa: ,,We zoeken met de gemeente Veendam naar een andere invulling van het pand.’’

,,Als het OV-Bureau dat zegt, dan wacht ik af met welk voorstel ze komen. De gemeente Veendam heeft geen geld voor een definitieve invulling van het pand’’,, zegt de Veendammer wethouder Bert Wierenga (VVD).

Stam: ,,Ik vind het vooral jammer voor ouderen, die veel liever persoonlijk geholpen willen worden. En wat het servicepunt betreft. Ik weet zeker: als er geen toezicht en het staat leeg, blijft dit hokje er niet lang ongeschonden staan.’’