Optimisme over proef

VEENDAM

Donderdag werd de laatste hand gelegd aan de aanleg van een verkeersdrempel. Inclusief de verkeersdrempel die er voor het Raadhuisplein al lag moet de automobilist vier verhogingen nemen als snelheidsremmende maatregel.

Vanaf maandag 7 januari 2019 is autoverkeer in de Kerkstraat toegestaan. Het gaat om een proef van één jaar. De Kerkstraat blijft een voetgangersgebied waar autoverkeer ‘te gast’ is en waar het verkeer de snelheid aan moet passen aan de voetganger. Er gaat een verplichte rijrichting gelden van oost naar west, van de Bocht Oosterdiep richting het Kerkplein. Tijdens evenementen is autoverkeer niet toegestaan.

De Kerkstraat wordt een blauwe zone waarbij parkeren alleen mag in de twaalf daarvoor bestemde parkeervakken. Deze zijn te herkennen aan de blauwe steentjes. Parkeren kan met een parkeerschijf voor maximaal een half uur. De aanleg is gefaseerd uitgevoerd om overlast tijdens bevoorrading te beperken. Voetgangers en fietsen hielden gewoon vrije doorgang.

Om leegstand aan te pakken, en meer reuring te krijgen in de winkelstraat, is vorig jaar een actierapport opgesteld vanuit het platform De Nieuwe Winkelstraat. Dit actierapport werd opgesteld na een onderzoek en een uitgebreide analyse samen met pandeigenaren, ondernemers, Rabobank en Ondernemersvereniging Veendam Centraal (OVC) tot stand.

Een ondernemer vindt dat de proef het proberen waard is. ,,Als het niet wordt uitgeprobeerd kom je er ook niet achter. Misschien worden er meer kleine boodschappen gedaan, waarvoor mensen even stoppen. Mensen willen toch zo dicht mogelijk bij de winkels kunnen komen. Ik zie er een voordeel in, mits het verkeer ook stapvoets blijft rijden.”

Gerard van Dijk uit Veendam zegt het ook niet zeker te weten, maar er wel bang voor te zijn dat er binnenkort harder wordt gereden dan 30 kilometer per uur. Hij denkt dat de verkeersdrempels niet veel uit zullen halen. Een andere ondernemer is voor de proef om meer mensen te trekken en om leegstand tegen te gaan. ,,Voor oudere mensen kan het handig zijn omdat ze niet zo ver hoeven lopen.” Hij vindt wel dat de verkeersdrempels wat hoger hadden gemogen.