Midden-Groningen bezorgt paspoorten en rijbewijzen

MUNTENDAM

Als eerste gemeente in de provincie Groningen start Midden-Groningen maandag 8 oktober met het bezorgen van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen.

De aanvrager kan het reisdocument door heel Nederland laten bezorgen, waar hij of zij het persoonlijk in ontvangst kan nemen. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn: “Met deze nieuwe service zet Midden-Groningen weer een volgende stap om met de gemeentelijke dienstverlening onze inwoners zoveel mogelijk tegemoet te komen.”

Bewoners hoeven dus nog maar één keer naar het gemeentehuis te komen bij de aanvraag van een nieuw paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs. Zij kunnen bij de aanvraag aangeven of ze hiervan gebruik willen maken.

De paspoorten en identiteitskaarten kunnen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur en 22.00 uur en zaterdag tussen 8.00 uur en 18.00 uur op elk adres in Nederland bezorgd worden, behalve op de Waddeneilanden en Schiphol.

Een belangrijke voorwaarde is wel dat de aanvrager het document persoonlijk in ontvangst neemt. Dit is nodig om te kunnen controleren dat het document aan de juiste persoon wordt uitgereikt. Hetzelfde geldt voor de rijbewijzen. Deze worden bezorgd van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Dit kan alleen op werkdagen omdat een medewerker van de gemeente gelijktijdig met de bezorging van het rijbewijs, de overdracht in de computer moet invoeren.

Kosten

De gemeente Midden-Groningen vraagt normaal gesproken een bijdrage van € 4,95 in de bezorgkosten. Om deze kosten te mogen berekenen, is een nieuwe legesverordening nodig. Deze gaat pas in per 1 januari 2019. Om toch die stap te kunnen zetten in de verbetering van onze dienstverlening, is besloten om wel al in oktober te starten. Dit betekent dat tot en met 31 december 2018 de bezorging gratis is voor de aanvrager.

Veilig

Uiteraard is het belangrijk dat de bezorging van de documenten veilig gebeurt. De gemeente heeft dit uitbesteed aan Dynasure, een bedrijf dat gecertificeerd is om dit werk te doen. Zodra het document klaar is, wordt deze in het gemeentehuis gecontroleerd en verpakt in een veiligheidsetui. De veiligheidsetuis gaan in speciale brand- en kraakveilige koffers naar Dynasure. Daar worden de documenten in een kluis opgeborgen tot het moment van bezorging.

Via de online portal ziet de burger wie de bezorger is. Bij aankomst legitimeert de bezorger zich met de identiteitsbadge. Ook controleert de bezorger of de foto in het reisdocument overeenkomt met de persoon die het reisdocument in ontvangst neemt.

Duurzaam

De bezorgdienst Dynasure voert alle bezorgingen CO2 neutraal uit. Naast bezorging met elektrische auto’s, worden voor elke 150 “diesel”-bezorgingen, twee bomen geplant. Eén boom in Nederland en één boom in een van de buitenlandse bosprojecten waar de bomen meer CO2 opnemen. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn: “Op deze manier dragen wij ook weer een steentje bij aan het duurzamer uitvoeren van onze dienstverlening.”