Is het echt zo bar in Veendam?

VEENDAM

Uit onderzoek van het Financieele Dagblad zou blijken dat ondernemers niet veel te zoeken hebben in Veendam. Door de economische crisis zouden panden leeg staan, klanten voornamelijk online shoppen en de Veendammers zouden negatief denken over hun eigen centrum. Ondanks de plannen van de gemeente om het centrum in leven te houden lijkt de toekomst somber, aldus de krant. Maar klopt dit wel? We vragen een paar ondernemers.

Kora van der Weide van Line Studio Veendam kijkt me raar aan als ze de stelling hoort van het Financieele Dagblad. ,,Nou dat artikel klopt niet helemaal hoor. Ik ben pas naar deze winkel verhuisd en het is super leuk. Dit is onze derde week in het nieuwe pand en het pand hiernaast gaan we ook openen. De mensen hier zijn top en het is een geweldige straat. We krijgen hier mensen uit heel Nederland. En die hebben het altijd over hoe leuk Veendam is.Veendammers hebben gewoon geen goed beeld van zichzelf. De crisis? Welke crisis? Mijn winkel is goed voor de werkgelegenheid en ik ben van plan om Veendam weer op de kaart te zetten. Als je je klanten goed behandeld en hard werkt dan kom je al een heel eind. Wanneer we het tweede gedeelte van de winkel openen komt er een grote feestelijke opening en de gemeente is hier ook blij mee. Wel zeg ik dat de pandeigenaren hun prijzen omlaag moeten doen. De panden zijn dan aantrekkelijker voor nieuwe ondernemers.”

Tijden veranderen

Eildert Kielman van Bij Kielman heeft het artikel gelezen. ,,Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Het beeld dat ze schetsen klopt wel. Veendammers hebben inderdaad een negatief zelfbeeld maar wij krijgen altijd positieve reacties van onze klanten. Zakelijk gezien ben ik tevreden, er zit nog rek in. En ja, natuurlijk is de leegstand een probleem. Maar dat probleem hebben andere dorpen en steden ook. Dat is een landelijk probleem, de tijden veranderen. De economie gaat een stuk beter maar verandering vergt tijd en geld. Ook wil ik er nog aan toevoegen dat we in Veendam een heleboel leuke activiteiten organiseren in de zomer. Voor jong en oud, dus het is hier zeker niet saai.”

De invloed van de consument

Een medewerker bij Electro Veendam heeft ook wel een mening. ,,Ik heb het gisteren gelezen. En toen zat ik er ook echt mee. Maar dat moet je leren los laten. Daar moet je boven staan. Ze willen Veendam alleen maar in negatief daglicht zetten. Deze winkel houdt het hoofd boven water omdat we ons meer focussen op senioren. De producten die hier worden verkocht worden op het internet minder snel gekocht door deze doelgroep. Het artikel heeft wel een punt hoor, maar we moeten roeien met die riemen die we hebben. En de invloed van de consument is ook een grote factor. Zij zijn wel medeverantwoordelijk. Als ze de winkel binnen lopen en zeggen dat het hier steeds leger staat, maar ondertussen wel hun DHL pakketje ophalen, nou dan heb ik wel genoeg gezegd toch?”

Ruimte voor verbetering

Bij Kapsalon Vantrie vindt Tieneke Vroom dat alleen de negatieve kanten worden genoemd. ,,Ik ben zelf natuurlijk niet altijd alleen maar positief. Er is ruimte voor verbetering. Zo zou het beter zijn als alle winkels dezelfde openingstijd zouden hebben. En leegstaande winkels zouden aangekleed kunnen worden. Online kopen is inderdaad wel een probleem maar daaraan moeten we ons aanpassen. Ik heb het wel druk, maar die afspraken zijn altijd van tevoren gemaakt. Mensen lopen hier niet spontaan binnen. Ik hoop dat het centrum weer wat voller word, maar we kunnen niet toveren.”

Verloren potentie

Vroom is niet de enige die verbeterpunten ziet. Sommigen ondernemers lopen door het centrum en er gaat maar één ding door hun hoofd: ,,Als ik door het centrum loop dan voel ik me wel een beetje verdrietig. Er is zoveel potentie en die gaat gewoon verloren. Het centrum is gewoon niet toegankelijk genoeg”, zegt een van de ondernemers die niet met zijn naam in krant wil.

Hilliejan Moes van Huizinga Boeken & Cadeaus herkent die houding wel. ,,Maar wij dragen met zijn allen een belangrijke taak. Namelijk om ons te focusen op de positieve kant. Veendam moet erop worden gewezen dat het eigenlijke een super leuk centrum heeft met veel ruimte voor ondernemers om te groeien. Je kunt wel zeggen dat niet alle winkels open zijn om negen uur. Maar je kunt ook zeggen dat alle winkels wel open zijn om half tien. We moeten allemaal ons best doen.”

De oplossing

Wim van Nieff van Jouw Winkel zegt dat hij de oplossing heeft. ,,Veendam moet meer zelfvertrouwen krijgen. Ik ben hier nu al twee jaar en er is inderdaad veel leegstand. Maar ik heb de oplossing. Daarvoor moeten we naar België kijken. Zij hebben namelijk een belasting ingevoerd op leegstand. Het idee is simpel. De verhuurder van een pand moet een flinke boete of belasting betalen als hun pand voor een langere periode leegstaat. Ze zullen dan de prijs omlaag doen zodat ondernemers sneller het pand zullen bewonen. De gemeente kan deze belasting regelen. Het geld van deze belasting/boete gaat in een potje. Waaruit de gemeente weer kan betalen voor evenementen om de winkelstraten levend te houden. De gemeente krijgt altijd de schuld, en dat is niet altijd verdiend. Maar dit is zeker een stap die we moeten overwegen.”

Door Suzanne Kruit