Hospice Tineke Breiderhuis in Stadskanaal voorziet duidelijk in een behoefte

Veendam

Nu het 'Bijna-Thuis-Huis' van de stichting hospice Veen en Wolden sinds 18 december 2017, de zorg verleent aan al haar twaalfde gast, is wel gebleken dat deze voorziening in een behoefte voorziet.

Ook blijkt dat de gasten afkomstig zijn uit verschillende delen van de regio zuidoost Groningen en Drentse Monden. "Het klinkt natuurlijk wat vreemd dat we erg tevreden zijn over zoveel gasten waar we palliatieve zorg aan kunnen verlenen, maar ik ben nu meer gerust over de exploitatie dan bij de start van het hospice." Penningmeester Jaap Duit legt uit dat de stichting pas in 2020 een vergoeding uitbetaald krijgt voor het aantal gasten dat in 2018 in het hospice verbleef. "We moeten dus twee jaar voorfinancieren en dan gaat het om een fors bedrag van enkele tonnen. Toen we medio 2011 aan de slag gingen met het plan voor een hospice, werd ons door enkele lokale deskundigen, adviseurs van overheden, gezegd om er niet aan te beginnen. Er zou specifiek in ons werkgebied zeer weinig vraag zijn naar opvang in een hospice. Uit jarenlang onderzoek van deze deskundigen zou telkens zijn gebleken dat het hooguit om 6 tot 8 personen per jaar zou gaan. Maar als bestuur achtten wij ons in de rug gesteund door een in 2013 door de Rijksuniversiteit Groningen uitgevoerd onderzoek. Mevrouw A. Niemeijer toonde aan dat de vraag veel groter was, namelijk tussen de 18 en 36 gasten per jaar. We werden niet geloofd. Zij krijgt dus nu meer dan gelijk." "Al op de dag van de ingebruikname, 18 december 2017, kon de eerste gast worden verwelkomd", vult voorzitter Roelof Kuik aan. "Deze toestroom bleef gestaag aanhouden en vanaf 1 maart van dit jaar zijn zelfs alle drie gastenkamers permanent bezet. Dit betekent een forse aanslag op de inzet van de meer dan 70 vrijwilligers. Deze verzorgen de gasten in drie diensten van 7 uur in de ochtend tot 23 uur ´s avonds. Daarbij gaat het om het niet medische deel van de verzorging en het optreden als gastvrouw en gastheer voor familieleden en bezoekers." "Het is hartverwarmend om te zien hoe dat verloopt", vervolgt Roelof Kuik. "Sommige mensen verwachten in ons huis een bedrukte stemming, maar dat is zeker niet voortdurend het geval. Natuurlijk gaat het in een hospice om zaken van leven en dood. Maar als ik zie hoe onze vrijwillige medewerkers daarmee omgaan, heb ik daarvoor diepe bewondering. Zij bepalen hoofdzakelijk de sfeer in huis en die is gastvrij en hartelijk." In de nachtelijke uren wordt de zorg overgenomen door een verpleegkundige of verzorgende van de Zorggroep Meander. Beide zorgcoördinatoren hebben het druk. Samen met de medewerkers van de Zorggroep Meander en de huisartsenpraktijken De Venen en De Wieke, zijn zij ook verantwoordelijk voor de organisatie van een goede medische zorg. "We leveren vrijwilligers en professionals, palliatieve zorg op maat voor de gast én de familie en dat dan 24 uur per dag." Zorgcoördinatoren Jacobien van der Pijl en Wilma Bontan zijn verpleegkundigen met een jarenlange ervaring in de zorg. "Maar dit is toch echt even wat anders. Natuurlijk hadden we in het begin wat kleine praktische problemen. Maar nu we ook onze eigen bedden hebben (het Refaja ziekenhuis had eerst de bedden beschikbaar gesteld; red.) en de inrichting van de kamers helemaal compleet is, loopt alles, mede dankzij de prima inzet van onze vrijwillige gastvrouwen en -heren, op rolletjes." Sinds een maand beschikt het Bijna-Thuis-Huis over zeer speciale bedden van 220 centimeter lang. Anders dan in een ziekenhuis, hebben deze grote bedden geen vier maar acht wielen. Ook is het bed en de matras, elektronisch zo in te stellen dat de gast zo comfortabel mogelijk ligt en er minimale kans is op het zogenaamde doorliggen. "Natuurlijk hangt daaraan ook een pittig prijskaartje", benadrukt Jaap Duit. "Maar we zijn met het Bijna-Thuis-Huis gestart om gasten optimale kwaliteit én zorg te bieden en daar hoort dit ook bij. En middels bijdragen, in totaal meer dan een ton, van een aantal lokale, regionale en landelijke fondsen hebben we in kwaliteit kunnen investeren." Sinds eind januari 2018 beschikt het hospice ook over een vernieuwde website: www.tinekebreiderhuis.nl "We zijn jaren geleden heel bescheiden gestart. Nu heeft ons huis wifi voor iedereen, is de draadloze zorgalarmering goed geregeld en kunnen de vrijwilligers zelf digitaal hun gewenste rooster invullen. Dus werd het tijd voor een volwassen website." Secretaris Ruurd Brekveld legt uit dat daarmee ook de bereikbaarheid en informatie over het hospice nu op orde zijn.

Auteur

Paul Abrahams