‘Racen geeft een kick’

KIEL-WINDEWEER

Wanneer ben je begonnen met racen en waarom?

Toen ik 6 was. Mijn ouders wilden dat ik een sport zou kiezen en zodoende heb ik allerlei sporten geprobeerd, maar ik werd nergens enthousiast of fanatiek van. Toen mijn vader een keer ging karten ging ik mee en mocht ik zelf ook een rondje rijden. Ik vond het meteen erg leuk en er bleek een kinderkartclub te zijn.

Vond je het niet eng? Kon je al fietsen?

Ik kon nog niet goed fietsen maar wel behoorlijk quad-rijden. In het begin was het wel spannend maar ik ben nog steeds beter met gemotoriseerde voertuigen dan met een fiets. Ik ben heel rustig en bedachtzaam begonnen met racen en leerde zodoende de auto heel goed kennen. Sommige kinderen beginnen vol bravoure en nemen veel risico’s. Vaak hebben deze racers veel schade en blessures. Dan gaat de lol er snel af.

Hoe hard gaat zo’n machine eigenlijk?

Een kart ongeveer 100 km per uur. De Citroën C1 waar ik nu mee race gaat 170 km per uur.

Ben je wel eens bang?

Nee, het gaat hard maar ik kan eventuele fouten herstellen. Wanneer ik iets te laat rem en de achterkant draait weg, weet ik dat ik vooral niet moet remmen. Gas is grip. Als je in zo’n situatie remt, komt al het gewicht op de voorkant van de auto en krijg je de controle niet terug.

Heb je nog meer van die tips?

Ik rij vaak langs de zijkant van de baan, de zogenaamde regenlijn. Op de ideale lijn ligt veel rubber en daardoor heb je meer grip. Als het regent wordt rubber enorm glad en kies je dus de regenlijn. Ik kies soms ook de regenlijn als het droog is. Op die manier heb ik laatst 15 mederijders ingehaald binnen een ronde. Kerbstone-hangen doe ik ook: dan haak je met de binnenkant van 2 wielen aan de kerbstones. Dat is trouwens helemaal niet goed voor de banden. Max Verstappen deed dat onlangs ook nog, in de ronde van Mexico.

Ga je Max opvolgen?

Ik ga er alles voor doen, maar de formule 1 is een vreselijk dure sport. Met talent alleen kom je er niet, je moet ook over een fortuin beschikken. Of een grote sponsor interesseren.

Hoe en waarom ben je overgestapt van de kart naar de raceauto?

Vorig jaar waren we met de camper naar een kartwedstrijd in Duitsland en vloog de batterij van de kart in brand. Kart en camper brandden af en we hebben toen de keuze gemaakt verder te gaan met de autosport en niet met de kartsport. Ik had daarvoor wel een race-licentie nodig. Dat is nogal een uitgebreide cursus die ik gelukkig met goed gevolg afrondde. Het was wel lastig dat ik toen nog 14 was en moest wachten tot mijn 15de. Ik had wel de benodigde licentie maar was nog te jong om ‘m te mogen gebruiken. Officieel mag ik nu trouwens nog niet in de pitstraat komen. Ik word ook regelmatig weggestuurd omdat ik nog geen 16 jaar ben.

Wat heb je nog meer nodig voordat je kunt gaan racen?

Een auto, een brandwerend pak, brandwerende schoenen, een nekbrace, een rolkooi, speciale aanpassingen in de auto en die racelicentie.

Heb je wel eens een bijrijder?

Ja, toevallig heb ik vorige week een rustig rondje gereden met mijn oma. Na dat rondje wilde ze er opvallend graag uit. Mijn vader stapt tegenwoordig ook liever niet meer in. Ze denken bij iedere bocht dat we er uit vliegen, maar ik rem bewust zo laat. Ik weet heel goed wat ik doe en heb de volledige controle over de auto. Ik hou van snelheid en het racen geeft een kick maar ik ben niet onbezonnen of ongecontroleerd.


Auteur

Redacteur