„In Duitsland zijn de mensen nog gekker op deze auto’s”

VEENDAM-

Lammert Middel en zijn MG-serie A schelen maar een paar jaar in leeftijd. Met z’n 61 jaar is Lammert net iets ouder. Als jonge jongen had hij al de wens om ooit nog eens, wanneer hij met pensioen zou zijn, een klassieke auto te restaureren. In 2000 realiseerde hij zich dat er geen garanties zijn voor de toekomst en met een carpe diem-gevoel kocht hij zijn rode MG-A voor 21.000 gulden.

Dat was een investering!

Ja, en een riskante bovendien. De auto stond buiten, ergens achter een schutting bij een garage en bedekt met mos. Hij kwam uit Curaçao en de eigenaar vond het hier te koud, remigreerde en liet z’n auto achter. Er was dus geen Nederlands kenteken bij. In eerste instantie zagen we het niet zitten omdat de budgettaire uitdaging te groot was, maar toen we wegreden bleek dat mijn partner Nelleke en ik er wel allebei een klik mee voelden. We zijn teruggegaan en hebben een bod gedaan, overigens zonder een startpoging te hebben gedaan.

Zat er wel een motor in?

Ja, maar hij startte niet terwijl de benzinemeter aangaf dat de tank vol was. Na uitvoerig en luidruchtig onderzoek bleek die meter kapot te zijn. Dus, benzine erin en lopen! Het laden vanaf de aanhanger was trouwens ook een dingetje, want de remmen bleken het niet te doen. Leve de handrem!

En sindsdien zijn jullie aan het toeren?

Eerst moest de auto een paar keer naar de RDW voor goedkeuring en kenteken en daarna hebben we er tot 2011 vaak mee gereden. Tijdens een tourrit van de ‘oldtimervrienden-club’ hebben we een aanrijding gehad en omdat de voorkant toch in puin lag, besloot ik ‘m helemaal uit elkaar te halen. Na een loogbad, waarbij alle verf verwijderd wordt, bleek dat de carrosserie meermalen gelast en geplamuurd was. Dus: lassen, schuren, egaliseren, KTL-systeem (katodisch laksysteem), grondlaag en spuiten. Het carrosseriewerk heb ik uitbesteed, het chassis en de opbouw heb ik zelf gedaan. We zijn in 2011 begonnen en hij is net klaar. De motor geeft alleen nog wat problemen en zal alsnog worden gereviseerd.

Wat is het KTL-systeem?

De auto gaat dan in een bad onder stroom. De elektrische lading trekt de lak dan in alle gaatjes en hoekjes.

Is dompelen dan niet afdoende?

Nee, dan heb je nog kans op ophopingen en lopers. De carrosserie krijgt nu overal een zelfde laagdikte, ook in alle holle ruimtes. Hierna wordt het materiaal nog verhit naar 200 C°, waarna de lak zijn slijtvaste eigenschappen krijgt.

Hoe lang ben je gemiddeld per dag met je auto bezig?

Ongeveer 2 uur, schat ik. Gelukkig vinden de andere gezinsleden het ook nog steeds leuk. Nelleke heeft de vinyl onderdelen gemaakt en helpt ook mee met technische klussen. Onze zoon is ook gegrepen door het autovirus en volgt inmiddels de opleiding tot autoschadehersteller. We gaan regelmatig met z’n vieren op tourrit. Nelleke en onze dochter gaan dan met Bessie, Nelleke ’s MG-bgt uit 1973 en onze zoon en ik in mijn rode MG-A.

Krijg je veel milieutechnisch commentaar?

Af en toe wel, maar de meeste mensen zijn enthousiast en vinden het prachtig. In Duitsland zijn de mensen nog gekker op deze auto’s. Daar staan ze langs de kant van de weg te zwaaien.

Was het een goede investering?

Absoluut! Los van alle prachtige ritten en het genieten van het herstelproces, is onze auto in waarde vermeerderd tot 38.000 euro. Hij is trouwens niet te koop, we genieten er nog steeds van en willen nog heel veel rijden.


Auteur

Redacteur