Houtgetijden: Sculpturen van Gordon Brown

Veendam

Nog tot en met 25 september zijn in het Veenkoloniaal Museum Veendam houtsculpturen te bekijken van Gordon Brown. Direct al in de openingszaal van het Veenkoloniaal Museum wordt al duidelijk dat het werk van Gordon Brown geen stilstand kent. Drijvende krachten zijn de loop, de groei, de verandering. De houtsculpturen meanderen, slingeren, stijgen en varen, althans zo lijkt het.

We herkennen een soort prehistorische boot, we herkennen de toren van Babel. Brown respecteert de oervorm, de boom. Hij gebruikt daarom geen houtfragmenten, maar maakt sculpturen van hele boomstammen. De uit een boomstam gemaakte ‘Einbaum’ geeft daaraan gestalte. Daarnaast komt de boot in ontelbaar verschillende vormen voor in zijn werk. Beter kunnen we spreken over een boomstamkano. De ene keer blijft het in zijn samenhangende vorm behouden, een andere keer wordt het gesegmenteerd en ontleed, dan weer gebundeld, soms gevuld. De kano staat symbool voor alle volken. De kano was in de prehistorie al overal op de wereld in verschillende verschijningsvormen bekend. Met de titel zinspeelt Brown op het vervliegen van de tijd en het verlopen van het tij. Zijn werk doet soms aan dat van de Maori’s denken. Of zijn het de Inca’s of gewoon onze eigen voorouders uit het mesolithicum, voorouders die zich op hun bootje de Oude Ae laten afzakken? Sommige kano’s meanderen als een rivier, andere lijken met primitieve speren te worden aangevallen. Een speciale rol vervult het zogenaamde ‘Mutterschiff’ (moederschip). De titel is een verwijzing naar de cyclus van geboorte, leven en dood. Het moederschip transporteert in haar binnenste een veelvoud van kleine levensvormen. Uit een grote boomstamkano honderden kleine kano’s. Gordon Brown (1958) groeide op in Duitsland. Zijn vader was Canadees, zijn moeder Duits. Hij bekwaamde zich in Duitsland in ambachtelijk timmerwerk, maar ging zich later als autodidact toeleggen op het maken van houtsculpturen.

Auteur

admin